Christina Meyer Bengtsson og Claus Meyer om sin spesielle juletradisjon
Julen betyr mye for Christina Meyer Bengtsson og Claus Meyer, som har pyntet hjemmet med et nisselandskap og massevis av gammel julepynt de har funnet på loppemarkeder. I snart 20 år har de invitert 100 venner og familiemedlemmer til en festlig og fargerik kveld i desember med krybbespill, gryteretter fra Midtøsten og hjemmelaget gløgg.
Christina Meyer Bengtsson (CMB): I desember er det 20 år siden vi fremførte et krybbespill for første gang på stallen i hagen vår. Vi startet juletradisjonen fordi jeg tenkte at vi burde bruke stallen til noe. Det er ganske uvanlig å ha en stall i en hage på Frederiksberg i København.
Claus Meyer (CM): Vi liker å ha gjester og ville ønske familie og venner en god jul. Vi ble også gode venner med en prest som kunne lese juleevangeliet.
Det var forbanna flaut da!
CMB: De første årene kledde vi oss ut som Josef og Maria, men siden har andre tatt over som hovedrolleinnehavere. Det tror jeg også barna våre ganske fornøyde med. De syntes det var for flaut når vi var Josef og Maria.
CM: Det var forbanna flaut da! Vi kaller det faktisk et krybbeshow fordi det er krybbespill som møter samtidssatire. En aktuell situasjon er alltid flettet inn i manuset, som vi skriver sammen med de 20 vennene som er med på å lage showet. Vår venn Knud Romer har spilt gud og vært med på å skrive noen manus. De har blant annet tatt for seg Me Too, Trump og innvandrer-fiendtlighet. I fjor satset vi på corona, og vise menn var Mette Frederiksen, Mogens Jensen og Magnus Heunecke. Det var planlagt at jeg skulle spille Heunicke, men i stedet gikk jeg av scenen og ropte at det kunne jeg ikke. I bakgrunnen sto en mann med finlandshette. Han gikk frem, tok av seg luen og sa: «Ok, så la meg gjøre det da». Det tok bare noen sekunder før folk skjønte at det var Heunicke selv.
CMB: Jeg holder meg mer i bakgrunnen som en del av englekoret. Jeg er også ansvarlig for scenografien sammen med venninnen min som er kostymedesigner i teaterverdenen. Låven har høyloft med åpning opp under taket, og et av årene hadde min venn satt opp et stort og skinnende rødt hjerte i metallfolie – en vulva som Jesus ble født av. Helt naken og kun iført cowboystøvler, kom han ut gjennom hjertet.
CM: På kjøkkenet får jeg vanligvis hjelp av tre-fire venner, slik at vi kan servere mat til alle gjestene. Juleevangeliet finner sted i Betlehem og det er jo derfor maten har sitt opphav i Midtøsten. I mange år har jeg laget en dhal og en krydret marokkansk rett med langtidsstekt kjøtt. Det er alltid ulike salater med granateple, appelsin, tahinidressing og andre klassiske ingredienser fra Midtøsten. Dette serverer vi med tradisjonelle danske julekaker og konfekt.
CMB: I mellomtiden sørger jeg for borddekkingen. Det er en kombinasjon av midtøstlig stil og dansk jul. Det skal være mangfoldig og fargerikt med gammelt porselen og litt keramikk som jeg har laget selv. Jeg elsker å finne gammel julepynt på loppemarkeder. Nisser, små danske flagg og morsomme ting. Jeg liker å bli nostalgisk og makse ut med julepynten. Vi lager også alltid et nisselandskap i spisestuen.
CM: Folk skal gjerne føle at vi har gjort en innsats. Sammenkomstene våre skal utstråle overdådighet, men ikke på en kaviar og champagne måte. Det skal være mange retter og ulike typer gløgg og vin, konfekt og kaker – og det skal være mye av alt. Jeg har ofte laget så mye dhal at vi i ettertid har kunnet spise det i to måneder. Vi inviterer også flere enn huset kan romme, men det er en del av sjarmen. Det er bedre enn å holde noen utenfor. Vi prøver å skape en varm og innbydende atmosfære der vi tenner et lys i folks liv slik at det blir en dag de vil huske lenge.
Om: Christina Meyer Bengtsson er utdannet visuell designer og er grunnleggeren av Heartwork Design, som driver med grafisk og industriell design og løser interiøroppgaver. Claus Meyer er kokk og gründer og gründer av blant annet stifter av Meyers og Melting Pot-fondet. Han er også medstifter av Noma, som flere ganger har blitt kåret til verdens beste restaurant.