Historien om arkitekten Arne Jacobsens glede over tekstiler er ikke like kjent som den om hans modernistiske møbeldesign og arkitektur. Han likte også å tegne skisser av botanikk og geometri, og særlig på 1940-tallet eksperimenterte han med å overføre tegningene til mønstre som kunne trykkes på tapet eller veves inn i tekstiler.
Arne Emil Jacobsen (1902–1971) ble uteksaminert fra Kunstakademiets Arkitektskole i København i 1927 og bare to år senere startet han sitt eget firma. Blant hans mest kjente arkitekturprosjekter er Nationalbanken i København, Aarhus Rådhus, SAS Royal Hotel i København og St. Catherine's College i Oxford – byggverk som huskes like godt som møbelklassikerne Egget og Svanen og lampedesignet AJ.
Under 2. verdenskrig flyktet Arne Jacobsen til Sverige sammen med blant andre Poul Henningsen, og det sies at det var under eksilet i Sverige at han virkelig fikk sansen for både organiske og geometriske tekstilmønstre. Blant annet skapte han i 1944 en omfattende tekstilkolleksjon for Nordiska Kompaniet i samarbeid med sin kone, Jonna Jacobsen, som var stofftrykker.
Georg Jensen Damask-kolleksjonen Arne Jacobsen er skapt i samarbeid med Arne Jacobsens barnebarn, Tobias Jacobsen, og ble lansert i 2002 som en hyllest til den verdenskjente arkitekten på 100-årsdagen for hans fødsel. Det unike og tidløse designet stammer fra en omfattende samling skisser som arkitekten etterlot seg ved sin død i 1971.
Mønsteret Hyrdetaske, som bygger på en tegning av den viltvoksende urteplanten, og som Arne Jacobsen mest sannsynlig tegnet i Sverige, har kommet til senere.